Dag 26 t/m 28 in Chitwan National Park

19 april 2013 - Chitwan National Park, Nepal

Namaste allemaal,

Chitwan National Park is een beschermd natuurgebied, waar apen, herten, mooie vogels, zwijnen enz leven. Ook kan je op zoek gaan naar de neushoorn, de tijger, de bizon en de slothbear.

Dag 26
Na een uurtje slapen ging de wekker alweer. Ik ben naar de bushalte gebracht. Ik was van plan om deze rit te gaan slapen, maar eenmaal in de bus, raakte in aan de praat met Joyce, een nederlandse meid uit Nijmegen. Tijdens de busrit dus niet geslapen.
In Chitwan heb ik een lekker nepalese lunch gegeten. Na de lunch, zit ik op mijn kamer en zie een bekend gezicht. Ik loop mijn kamer uit en zing een liedje, wat zij altijd zong: 'Roses are red, my love. Violets are blue'. Ze kijkt naar boven en lacht. Ik roep naar beneden: Tanja, nice to see you again! Ze wist in welk hotel ik in Chitwan verbleef en wilde sowieso nog naar Chitwan gaan. Een aangename verrassing dus. Tegen de avond heb ik wandeling gemaakt langs de rand van Chitwan. Hier heb ik een krokodil gezien en een aantal mooie vogels. Op het einde van de wandeling kwam ik in een soort van olifantendorp terecht. Allemaal olifanten die in grote open stallen stonden. Je kon er zelfs een paar eten geven en aaien.
's Avonds kon ik naar een Nepalese volksdans gaan kijken, maar ik was erg moe. Ik  ben dus lekker vroeg naar bed gegaan.

Dag 27
Deze dag zal ik niet snel vergeten. Ooh wat was dit spannend, mooi en ongelofelijk.
Om half 7 'smorgens stapten we met 4 toeristen en 2 gidsen in de kano. De kano bracht ons ver in het park. Hier stapten we uit en kregen we instructie, wat te doen als een wild dier je aanvalt. Bij ieder dier moet je iets anders doen. Bij bijvoorbeeld de neushoorn, moet je zo snel mogelijk in een boom klimmen, of achter een dikke boom staan, kijken aan welke kant hij zal passeren. Na deze instructie gingen we te voet verder, en al snel zagen we een neushoorn. Het was aan de andere kant van de rivier en redelijk ver weg. Maar enorm gaaf om dat gezien te hebben!
Even later kwamen we een voetafdruk tegen van wilde olifant. Het was nog een best verse afdruk, en hoopte natuurlijk dat we een wilde olifant zouden zien. Niet van al te dicht bij, want dat kan erg gevaarlijk zijn.
Een uurtje later zagen we een paar neushoornvogels vliegen. Geweldigmooie en grote vogels! Dat was geweldig om te zien.
Natuurlijk kom je tussendoor veel exotische mooie vogels tegen. Deze zijn erg moeilijk om te fotograferen, omdat ze zeer snel zijn en ook snel weer weg. Maar was erg mooi om groene pappegaaien, vogels met kuiven, loopvogels, geelroodwitzwarte vogels, pechvogels, gekke vogels en sabeltandkanaries te zien.
Sommige bomen hadden krassen in de schors van de klauwen van tijgers, we liepen sommige stukken door hoog gras. En we hadden nog geluk, want niet lang daarvoor, hebben ze het gras verbrand. Anders is het 10 meter hoog en kan je een uur lang niets zien.
Na het zien van wat mooi flora en fauna, kwamen we in een stuk bos, ver weg van de paden. Je loopt op hele smalle paden, die door de wilde dieren gevormd worden. De gids staat stil en zegt: ssssss. We horen vrij dicht bij (de gids denkt +/- 100m verder) gebonk. We horen wat geluiden van 2 neushoorns, en het gebonk is hun hoofden tegen elkaar. Ze zijn aan het vechten, waarschijnlijk voor een vrouwtje. We sluipen superstil steeds dichterbij. Het bos is enorm dicht, en je kan maar 20 meter verder kijken. We sluipen steeds verder en verder, steeds dichtbij het geluid van de neushoorns. Iedere meter die je loopt, kijk je om je heen, naar mogelijk bomen om in te klimmen, of dikke bomen om achter te staan. Maar dit stuk bos heeft heel veel struiken, en weinig bomen. Je bent dus constant alert wat je zal doen, als ineens 2500 kilo op je af komt gerend. Stap voor stap komen we dichterbij en horen we het gebonk steeds harder. We zitten nu ongeveer 50 meter van de neushoorns af, en kunnen nog steeds niets zien. Op een bepaald moment stopt het gevecht. De gids gebaart ons dat we moeten stoppen met lopen en stil moeten zijn. Met een hartslag van 850 hartslagen per minuut, wacht je in spanning af tot ze weer beginnen met vechten. Maar ze begonnen niet opnieuw, we hoorden nu iets anders. Een van de neushoorns maakt een heel hard geluid, de gids draait zijn gezicht om en kijkt een beetje paniekerig. De grond begint te trillen en we horen heel snel gebonk achter elkaar. Het duurt een fractie van een seconde als je beseft: Omdraaien en een boom zoeken, want die neushoorn komt eraan! We rennen met zn allen het bos in, weg van de kleine paden. Er is maar 1 grote boom in het zicht, en gaan met zn allen erachter staan. Whahaha, daar hadden we echt een foto van moeten hebben, stonden we daar, met 6 man in een rijtje achter een dikke boom. Kijkend naar de richting van het geluid, hield het getril van de grond op en het geluid werd minder. Even later hoorden we de neushoorn(s) afdruipen. We hebben ze helemaal niet gezien, omdat we maar 15/20 meter verder konden kijken in het bos, maar jezus, wat was dat spannend!
We liepen terug naar het grote pad. De gids blijft aan de rand van het bos staan en hoort de neushoorns weer. Tanja vraagt aan de gids, kunnen we weer terug gaan. De gids vraagt aan ons wat wij ervan denken. Ik wil heel graag terug! De twee andere toeristen vinden het nogal eng, maar vinden het niet erg als we niet te ver van het pad af gaan. We gaan weer terug het bos in, maar zo spannend als ervoor, zal het niet meer worden. We horen nog wat neushoorngeluiden en gaan kijken naar de voetsporen van de neushoorns. 25 tot 30 meter vanaf waar wij stonden, stonden 1 of 2 neushoorns. Erg gaaf! We hebben de neushoorn niet gezien, maar we hebben iets veel vetters meegemaakt!
Op weg terug naar de bewoonde wereld, ruiken we een stank. De gids zegt: Tiger! Een kadaver van een beest ligt ergens in de buurt. De gids ruikt de tijgergeur nog een beetje. Hij zegt dat er een dag geleden een tijger in de buurt is geweest en een kill heeft gemaakt. Maximaal 50 meter van het voetpad, moet ergens een dood beest liggen. De tijger is al lang weg. Even later komen we wel nog een tijgerpoep tegen. Ook mooi -_-
Na een prachtige zonsondergang, hebben we de tocht nog eens doorgesproken. Het verhaal van de neushoorns, is echt wel uniek. De gids had zoiets nog nooit meegemaakt en was stiekem ook wel een beetje bang. Ik denk dat iedereen wel een beetje aan het bibberen was op dat moment. Was echt geweldig.

Dag 28
Smorgensvroeg werd ik door een jeep naar de olifanten gebracht. Via een grote trap, kon je op de rug van een olifant klimmen voor de olifantensafari.
Het maakt me niet uit of je dik bent, be as fat as fack, maar ga niet op olifantensafari met mij! Boek een dubbele plaats ofzo. Het is al krap op zo een plateau, en nu dus nog krapper. Was een beetje jammer.
Omdat je hoog op een olifant zit, en omdat de dieren gewend zijn aan olifanten, kun je best wel een aantal dieren zien. Ik hoopte een beetje op een bizon of slothbear, omdat we die nog niet gezien hadden, maar helaas. We hebben wel 2 soorten herten van dichtbij gezien, een aantal apen, weer een paar prachtige vogels. En weer een neushoorn! Die was een beetje aan het chillen in het water. Dat ik bang was voor zo een rustig beestje zeg. Na een prachtige olifantensafari, ben ik weer terug gegaan naar mijn guesthouse, om vervolgens te vertrekken naar Kathmandu.

1. Frans-jozef:
    19 april 2013
    Geweldige verhalen en super foto's. Lijkt op de programma's die je ziet op Discovery of national geographic. Alleen jij maakt het allemaal live mee. Een ervaring om nooit meer te vergeten. Ben benieuwd naar de rest van je verhalen als je weer terug bent.

PS Valt me wel op dat je meer vrouwen ontmoet dan mannen. Toch een duidelijke voorkeur, of komt dat door je goddelijke lichaam :-)
  2. Bas:
    19 april 2013
    Whahah, ik verslik me hier in mijn fanta. Ja ik denk omdat ik toch liever met vrouwen omga ;)
  3. Frans-jozef:
    19 april 2013
    Of is het de tattoo die 't hem doet:-)
    In ieder geval, enjoy!!
  4. Bas:
    Nobody knows ;)
    Dankjewel, tot snel
  5. Silvia:
    25 april 2013
    Eindelijk wat tijd gevonden om je verhaal van de neushoorn goed te lezen. Hen echt moeten lachen om hoe heerlijk spannend jè t verteld. Heb t ook hardop voorgelezen aan martin. Geweldig verhaal